Lidingö tjejlopp – Rosa bandet loppet 2017

Posted: September 25, 2017 in Uncategorized

Jaha. Så var den tredje etappen på tjejklassikern avklarad. Jag hade inga förväntningar direkt innan utan hade väl mest en förhoppning om att ta mig runt i maklig takt. Min käre vän I hade haft fotproblem sen i somras och ingen av oss har sprungit sen ptja…. Jag vet inte ens när jag sprang senast? Tror inte jag sprungit en meter nu i sommar faktiskt när jag tänker efter. Fasen vad dåligt. Nåväl. Vi var båda inställda på att gå runt.

Vi var supertidigt på plats eftersom vi inte alls var vana vid att starta 13.50 utan snarare nån gång vis 9 eller så. Vi parkerade på vår vanliga plats (såg militära resurser häcka i buskarna pga övningen Aurora, mycket surrealistiskt) och tog en korv på Pressbyrån innan vi tog gratisbussen ut till starten. Hämtade ut nummerlapparna och traskade bort till Grönsta. Annan startplats än vi är vana vid! Vi åt medhavd mat (korv, skinka, ägg och lite frukt o bär). Tog en sväng förbi alla tält och kollade in det (det brukar vi aldrig göra efter loppet så tänkte vi skulle passa på när vi ändå hade tid). Gick bort mot starten och kom på att vi kanske ändå måste springa ut ur startfållan så sagt och gjort, när startskottet gick lunkade vi ut ur fållan och började sedan promenera när vi kom in i skogen. Vi hade riktigt trevligt! Första tre km gick snabbt och vi blev riktigt svettiga! Solen sken på oss lite överraskande. Drack vatten, tog nån dextrosol och sportdryck vid 4 km. Mitt i loppet kom då den fruktade och omtalade Aborrbacken. Den var fan lång alltså. När man trodde man var uppe var det inte över utan fortsatte lite till. Tog en toapaus på toppen och blev skitsega efter det. Kom på att vi hade varsin bar med oss så vi mumsade på det och försökte öka energin. Gick på och tog oss uppför alla backarna som kändes mer återkommande och brantare ju längre loppet fortskred, i början var de färre. Vid 7 km satte vi på högtalare till I:s mobil och lyssnade på Sthlms derbyt mellan DIF – HIF. Det var olidligt men det gjorde så en tappade lite fokus på eventuella jobbiga passager i spåret. Efter en stund kom vi till upploppet och sprang sista 500 metrarna. Kändes bara positivt!

Jag är jättenöjd med den trevliga dagen i skogen och med min prestation. Vet inte exakta tiden nu (har inte kollat) men typ 1.40 vilket känns helt rimligt.

Leave a comment